Tuesday, February 24, 2009

Festival Layang-layang

Tahun ke 2 aku menikmati Festival Layang-layang. Panjang jodoh aku dengan Pasir Gudang rupanya :)

p/s: Sepetang bersama Kak Hurul. Aktiviti bini-bini nih.

Monday, February 23, 2009

Kuih Penjaram

Semasa aku jalan-jalan di KK baru-baru ini, aku berkesempatan merasa sejenis kuih tradisional Sabah.. pergh.. memang buat aku teringat-ingat. Nama kuih ini kuih penjaram.

Untuk menghilangkan 'mandrem' kuihni, semalam aku pun melayari internet dan mencari resepinya. Sebenarnya, kuih ni ada dua perisa, satu perasa gula merah (rasanya.. sebab warna coklat) dan satu lagi perasa pandan.. tentunya yang warna hijau.

Aku pun mencuba resepi tersebut.. senang je, 1 cawan tepung gandum, 2 cawan tepung beras, 1 cawan gula, dan air secukupnya. Yang tak suka manis, boleh kurangkan gula. Kalau nak buat perasa pandan, perahkan sahaja daun pandan yang dikisar dan ditapis. Adun sampai sebati.. macam yang aku buat kat atas tu.

Ini yang sudah disiap digoreng. Pengalaman aku dalam menghasilkan kuih ni; kuih ni memerlukan kepekatan yang tepat dan minyak yang cukup. Kalau tak.... samaada jadi leper atau jadi cengkodok. Ikut sukatan dengan betul (jangan pandai-pandai ubah cam... hmm... aku :P), kalau tak, tak jadilah seperti rupa bentuk yang sepatutnya. Dalam kes aku, cubaan ke dua sahaja yang lawa.. yang lain.. uhuk uhuk.. paham-paham ajelah ya. Walaubagaimanapun, rasanya sangat tidak mengecewakan. Sebiji cam yang orang Sabah buat. Yay.. berjaya juga!


Friday, February 20, 2009

Dosa Datang Dalam 4 Peringkat

Dosa Peringkat Pertama

Seseorang membuat dosa serta lambat menyesali perbuatannya atau pun lambat bertaubat atas dosanya. Ini adalah peringkat awal bagi orang yang membuat dosa. Jika seseorang itu berterusan membuat dosa pada peringkat pertama ini, maka ia akan secara automatik akan naik kedosa peringkat kedua.

Dosa Peringkat Kedua

Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa di atas perbuatannya. Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit-bibit permulaan yang boleh menggugurkan iman seseorang.

Dosa Peringkat Ketiga

Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya. Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi dimana orang yang membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak Ucapannya juga akan membawa kepada unsur MURTAD. Contohnya ucapan, "Aku minum arak ni biasa ajee.. setakat sebotol tak mabuk lagi." Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat.

Dosa Peringkat Keempat

Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dengan perbuatannya dan mula MEMANDANG HINA ATAS KEBAIKAN ATAU KEBAJIKAN. Pada peringkat ini orang tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadis & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah sepenuhnya menguasai diri.

Oleh itu, hendaklah kita sentiasa berkira-kira tentang perbuatan kita setiap hari dan cepat-cepat bertaubat atas kesilapan atau perbuatan kita yang berdosa dan masuklah kita di kalangan orang-orang yang bertaqwa disisi Allah.

Seseorang sahabat pernah bertanya kepada Rasullullah, "Wahai Rasulullah akan adakah orang yang menyeru kearah kejahatan dan dosa setelah datangnya Islam yang lengkap ini. "Rasullah menjawab, "Ya, memang akan ada pendakwah neraka di akhir zaman setelah datang Islam yang lengkap.." Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku bertemu zaman itu dan pendakwah neraka tersebut". Rasulullah menjawab, "Hendaklah kamu cari ulama-ulama benar (ulama pewaris nabi) dan berpeganglah kamu kepadanya dan jangan sekali kali kamu lepas darinya."

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan." ( al-Qur'an, al- Hujurat ( 49 ):6 )

Friday, February 6, 2009

Cuti-cuti Malaysia


Wei, keja ke tu? Rerajin la ek. Hehehe. Ni aku post gambar, kasi jeles sikit. Aku on trip gi KK. Nak kirim pape? Kirim salam je lah ye. Hehe.

Tuesday, February 3, 2009

Malam BBQ di Rumah Mirda

Kalau ingat aku pernah bercerita Mirda pindah ke rumah baru, kali ini Mirda menjemput kawan-kawannya ke majlis BBQ sempena rumah baru. Majlis diadakan pada hari Sabtu. Gotong-royong bermula dari Jumaat malam lagi kerana masing-masing bekerja pada hari Sabtu.

Banyak makanan yang dihidang, dan semua di buat sendiri. Lihat sajalah gambar-gambar tersebut… dedikasi yang diberikan mengalahkan tahap bibik.. memang patut dipuji. Ini termasuklah aku, tapi biasalah... aku dah kahwin, promotion kena kurangkankan sikit. Hehehe. AJK-AJK Dapur yang masih bujang tersebut telah memulakan operasi memasak sehabis sahaja waktu bekerja… dan siap berkemas pada jam 12 tengah malam. Nampak, pakej lengkap.. bukan buat kerja main tinggal je lepastu.

Hidangan-hidangan memang mewah.. dari ayam ke kambing panggang, udang, sosej, kentang, meehun, buah-buahan, puding dan sebagainya.

Gambar-gambarni tak menyeluruh.. aku sedikit malu nak keluar rumah nak ambil gambar tetamu yang datang. Jadi kebanyakkannya aku ambil dari port aku duduk.. biasalah.. kat tangga, depan tv, pergh.. memang strategik. Sambil lepak-lepak, berborak-borak kami menjamu selera dengan santai.  

  

 

 

 

 

 

 

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker