Friday, June 14, 2013

Resepi Kek Coklat

Saya memang minat aktiviti baking ni... last sekali dalam beberapa bulan lalu iaitu membuat mini muffin, itupun menggunakan ready mix yang saya beli dari Bagus Bakery Solutions. Alhamdulillah, menjadi. Lagipun senangkan, tinggal tambah telur, air & minyak.

Sejarah resepi Kek Coklat yang saya nak kongsi ni saya ambil dari owner Alia Cafe, di Technology Park Malaysia, tempat saya bekerja. Saya memang sukakan keknya yang moist & rich of chocolate flavour. Kakak ni memang tak lokek, moga makin murah rezeki akak.

Sempena Birthday Wari 12 June tempoh hari, saya gigihkan diri untuk cuba memasak kek coklat tersebut. Walaupun resepi yang saya dapat tu secara lisan, saya cuba interpratekan secara persis dan jitu gitu.. ye lah, buat kek kan, measurement mesti tepat.

Bahan-bahannya (saya beli dari Bagus):
200g tepung gandum superfine.
200g air sejuk (sangat sejuk ok, tambah ais)
200g butter yang dicairkan. saya gunakan unsalted.
200g susu cair.
300g gula kastur. Pastu blend jadi gula icing.
50g serbuk koko.
2 biji telur. 
3g / 1 sudu teh soda bikarbonat
3g / 1 sudu baking powder

Cara-caranya:
Tak perlu keluarkan mixer, cukup dengan gaul menggunakan whisk (mak saya panggil pukul telor). Saya perhatikan, bahan-bahannya lebih kurang macam nak buat muffin sebab guna minyak, dan caranya pun sama, tak perlu pukul telur & butter sambai kembang. Cuma gaul-gaul sehingga sebati.

Mula-mula mestilah kita ayak tepung, sebuk koko bersama baking powder dan soda bikarbonat. Kemudian tambah gula icing. Masukkan telur, susu, butter cair dah air sejuk. Gaul sehingga sebati. Panaskan loyang dan bolahlah bakar dalam masa lebih kurang 1 jam, suhu tinggi. 220 darjah celcius. Kalau anda masak dalam loyang yang kecil, mungkin lebih sekejab, yang penting bila kek dah start berbau, itu tanda nak masak. Boleh test dengan lidi, cucuk kat kek, kalau tak melekat, maknanya dah masak.

Kes saya special:


Kek yang dibakar di atas api, saya lapikkan dengan loyang lain untuk mengelakkan dari hangit, atas saya tutup dengan aluminium foil.

Yang ni versi kukus.
Oven saya sangatlah kecil. Yang harga tak sampai RM100 tuh. So saya bahagikan ke dalam loyang kecil, dan nipis-nipis. Sebab saya nak buat layer per layer. Kalau saya buat tebal, hangus pulak sebab dekat dengan pemanasnya. Tapi apakan daya, tengah membakar tu oven saya boleh pulak rosak. Jadi saya bakar direct di atas dapur api. Bakinya saya kukus. Saya pasrah saje. Alhamdulillah, memang rezeki suami saya agaknya, kek yang saya ingatkan tak jadi, menjadi jugak akhirnya. Jadi rasanya resepi ni memang boleh dipercayai, sebab tu nak kongsi bersama-sama. Kawan-kawan yang mencuba, boleh kongsikan hasil anda di sini. Saya pun nak tau juga.

Hasil yang dibakar. Belum terbalikkan lagi.

Hasil yang dikukus. Memang rupa muffin. Len kali saya nak buat muffin guna resepi ni saje.


Babai Abang Philips.

Setelah dihias ngan sos coklat...



2 comments:

aisyahmohd said...

Hmmm... mesti sedap kan mamalang buat?
Aisyah pun suka baking dgn kwn2 :)

~ujicham~ said...

hehe, papalang kata sedap. oklah kot tuh.

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker