Friday, June 21, 2013

Kings Park and Botanic Garden


Hari kedua bermula seawal pagi...bagun dan membantu tuan rumah sediakan sarapan dan makan tengah hari untuk bekalan hari tersebut. Perjalanan jauh sikit hari ini.

Puan Mirda & Encik Kong.. Tuan Rumah yang sudi menumpangkan kami di rumahnya sekali ngan pakej makan minum. Terima kasih tak terhingga.

Spegeti kari, sarapan kami di hari ke 2... confirm terliur kan?? kan ??
Hari ke 2, Encik Kong meminjamkan keretanya kepada kami. Tak jadi masalah kerana lesen memandu Malaysia boleh digunakan di sana. Cuma hati-hati, penguatkuasaan undang-undang ketat, jadi jangan sampai anda dapat "surat cinta", tak pasal-pasal 'merit' empunya kereta jadi corot + bayar saman. Pengsan!


Yeay... pilih pilih... mana mau pergi... sangat besar ini taman, 1 hari pun tak cukup.
Lokasi pertama di hari ke 2... Kings Park dan Taman Botanik. Klik disini untuk info lanjut. Taman ini sangat cantik, setandinglah dengan Taman Tasik Perdana (pada padangan mata saya waktu kecil dulu, sekarang dah tak pergi lagi), cuma luasnya memang luas... macam-macam ada. Kalau tak memilih, 3 hari 3 malam pun tak habis. Haaa.. tamanni malam-malam pun buka tapi bukan semua tempat.



Ada macam-macam tugu. Ni tugu peringatan semasa perang dunia ke 2. Tugu ni pasal ke mana Australia hantar askar-askarnya.. salah satunya, tanah kita. Malaysia. (Ooo....). Ada berderet-deret lagi nama negara lain, tapi saya tak tunjuklah.

Boleh tengok pemandangan bandar Perth.
Yeay... mengabadikan kenangan.

Menggunakan Aps Panorama... boleh ambil gambar dengan lebih luas. Promote Nokia Lumia jab. Hehe. 


Tak silap ni kat Kokoda Track.. sejarahnya, jalan ni digunakan askar sebagai jalan pintas untuk ke markas diaorang kat bukit mana ntah. Sambil-sambil tu bersuai kenal dengan semak-samun kat Australia. Sebab jalan-jalan ni pun dikenali sebagai "Bushland Track".
Semak-samun kalau dibiarkan asli pun cantik juga. Kalau kat Malaysia, semak-samun di jadikan tempat buang sampah. Kesiankan? Salah siapa ek kalau suka buang sampah merata-rata? Jom sama-sama muhasabah diri, kot-kot ada terbuat, lain kali jangan buat ok.


Di Lotterywest Federation Walkway... bersambung dengan steel-glass bridge... Jalan-jalan sama ketinggian dengan pokok. Ala-ala filem "Twilight". Hehehe.

Pasangan dalam "Twilight 2013", Belly Swan & Eddy Cullen. Kih Kih Kih.
Kat jambatan kaca... rasa macam Puteri Gunung Ledang pulak.


Water Garden Pavilion... buatan manusia.

Lepak-lepak sambil tengok air pancut...

Gija Jumulu... pokok boabab. Antara spesis pokok berumur panjang sampai beribu tahun. Pokok ni dah berusia lebih 750 tahun.. masyaAllah.
Lunch.... nasi lemak.
Banyaknya gambar, rasa nak kongsi semuanya tapi manalah cukup ruang. Nanti saya sambung lagi cerita hari ke 2 di destinasi seterusnya.

No comments:

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker