Monday, June 10, 2013

Perth City

So, bila yek saya pergi Perth aritu... 22hb April 2013 sampai 25hb April. Dah lama berlalu. Oleh kerana, percutian saya bertemakan percutian budget, so mana-mana yg boleh diminimumkan, diminimumkan serendahnya. Macam.... perjalanan kami ke LCCT, saya nekad untuk naik public transport. Yang bagusnya flight malam, so tak risau naik public transport sebab masih siang. kalau flight di awal pagi atau sebelum tengah hari... minta maaflah, tak sesuai. Caranya, kami park kereta di UKM sebelah stesen komuter tu. Free sebab husband ada sticker UKM. Naik komuter sehingga Nilai. Stesen komuter Nilai tu dekat jek dengan stesen bas. Amik bas untuk ke LCCT, ada tukar bas kat KLIA. Total cost untuk 2 orang, baru 12 ringgit lebih kurang. Keluar dari rumah dalam pukul 530 petang, alhamdulillah hari cuti, so tak padat sangat kat dalam kenderaan-kenderaan awam itu. Sampai airport dalam kul 8.00 malam. Memanglah time consuming, tapi murah kan. 

Flight pukul 1200 malam, jadi kami ada banyak masa untuk solat, makan dan membaca. Saya bawa novel Ramlee Awang Murshid bertajuk "Aku Bercerita"... layan, bestlah pada saya. Hadiah dari SIL masa birthday saya Mac aritu.

Di Stesen Komuter UKM.
Esoknya dalam pukul 6 pagi dah sampai kat airport. Selepas melalui pemeriksaan kastam dan imegresen, kami menunggu Kong (suami Mirda) untuk pick-up kami. Sementara tu cari tempat untuk solat Subuh. Jangan terkejut, kat Airport Perth tu ada surau, tapi nak amik wuduk, kat toilet. Takpelah, itupun dah senang sangat, tak payah pening-pening kepala fikir nak solat kat mana.

Ngantuk ke bang?? Suhu masa ni bape ek?... tapi sejuklah ala-ala Cameron Highland.
Sampai aje di rumah Mirda, Mirda tengah masak. Masak ape ek... masak spegeti. Mirda pergi kerja, dan kami pun bersiap-siap nak keluar rumah. Maklumlah percutian singkat. Tak boleh buang masa.
Mikail & Raqip yang peramah, ni kat bilik kitorang yang tuan rumah sediakan.

Apartment Mirda terletak di Murray Street, di tengah bandar Perth. Public Transport sangat mudah, turun dari apartment, jalan sikit dah jumpa stesen bas. Destinasi pertama, Muzium Perth. Kami jalan kaki saje instead of naik bas.

Cik Puan Bam Bam... pucat jek muka. sejuk ke?
Tenang jek. Perth bukan bandar sibuk seperti Melbourne atau Sydney ya Tuan-Puan.
Gambar wajib! Nape ek orang suka amik gambar ngan signboard jalan... we all pun buat jugak. hehe. walaupun style tangkap gambar tu biasa2 jek....

Berhampiran dengan underground station... mcm LRT tu.

Destinasi pertama, muzium.
Sesiapa yang pergi bulan May aritu, boleh tengok mumia.

Pada saya, bestlah pergi muzium... sebab first time saya jumpa Bison. Apa tu bison? Saya pun mula2 tak tahu gak. Bison ni sejenis binatang adik beradik ngan bovinae, mcm lembu saya tengok, tp ada darah kerbau sikit. lebih kurang gitu. Dah pupus atau hampir pupus pun - tak pasti. Yang buat saya teruja sama macam kanak-kanak tadika tu, sebab saiznya... masyaAllah... besar. Tinggi daripada saya. Hanya kerana bisonni, saya rasa best sangat pergi muzium. Sila klik disini untuk ke laman web Western Australia Museum.
Bison ni dah hampir/lebih seratus tahun diawet. Tengoklah muka dia, muka Cik Puan Bam Bam yang lebar pun tak bole lawan.
Ni rangka kuda baka apa ntah... tinggi kan? Tak tahulah cam mana saya nak naik.. sekali kena tendang, 5 kali terpelanting agaknya.
Saya memang suka kat part-part binatang ni... bahagian dinosaur pun layan, bahagian orang Asal Australia pun layan, bahagian rupa bentuk muka bumi, garam galian pun layan, yang TAK boleh layan, bahagian rama-rama dan kupu-kupu. Hehe, tak tahulah kenapa saya nak gelak-gelak pulak.

Ni belakang muzium, katanya muzium ni bekas penjara. tak tahulah part mana. cantik jek saya tengok.

Makan roti yang dibekalkan oleh tuan rumah tempat kami menginap sebagai alas perut.

Cuti sekolah ke apa tak tahulah... memang ramai kanak-kanak di sana sini.

Kat luar muzium, ada culture centre kot namanya... so saya pun cuba-cuba main.
Sekitar Muzium

Sekitar Muzium.. saya suka landskap buatan yang nampak sangat natural.

Cantik, boleh buat idea landskap sesiapa yang ada ruang laman luas dan budget besar.

State Library pun di sekitar Muzium.

Eh, panjangnya pulak bercerita. Hari pertama pun tak habis lagi ni... camne? Boleh tak kalau saya sambung kemudian. Mestilah bolehkan... so, nanti saya sambung lagi. insyaAllah.


4 comments:

Suliana said...

bestnya jln2 oversea.. tapi klu mcm aku dah beranak pinak, beg berlambak plak tu kan, mesti nak kena sewa teksi or orang hntrkan.. huhu..

~ujicham~ said...

public transport kat sana very friendly user, bawalah kanak2 dengan stroller bagai, tak de masalah. akan di beri keutamaan.

tp kalau budget besar, tak de masalah nak amik cab, etc.

Anonymous said...

Assalamualaikum....
just nk dptkan pandangan dan kepastian daripada tuan, bila saya browse utk apply visa ke australia ternampak blog tuan yang inform pasal apply australian visa thru EasyETA service.... instead of guna australian govt yg costnya AUD20. why pay more whereby you can have cheaper cost.... insha Allah saya akan ke Perth bulan April nie... so baru plan nak apply visa... then semasa tuan melawat ke australia adakah tuan menghadapi sebarang masalah dgn pihak imigresen australia dgn menggunakan visa service dpd EasyETA.... kalau x ada, alhamdulillah... jimat duit skit... hopefully can get some suggestion from you sir...

thanks.... abdhamid

~ujicham~ said...

en. abdhamid... alhamdulillah.. tiada apa-apa masalah.

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker