Wednesday, January 28, 2009

Katakan Ya Pada Menjahit. Peace.

Hai….. akhirnya, sempat juga aku berpoya-poya. Huhuhu.

 

OK, mmm… kat mana ek nak mula. Aku tau aku nak citer pasal projek runcit-runcitan menjahit langsir tu.. tapi ayat pemulanya apa ek…. Tandus dan gersang idea lak.

 

Sebenarnya.. aku bukan nak tukar kerjaya menjadi penjahit langsir secara sepenuh masa, apalagi ingin berbisnes langsir ‘siap-gantung’ sempena CNY. Aku menjahit bukan kerna nama, darjat atau rupa..  Aku juga bukan menjahit kerana mengisi masa lapang.. bukan kerana nak meninggi diri, menunjuk-nunjuk.. hatta, melabel diri sebagai insan serba boleh.. tidak.. tidak.. tidak.

 

Begini…

 

Alkisahnya, ada satu lobang. Orang putih panggil opening. Lobang ini terletak dalam bilik Wari yang kini menjadi bilik aku jugalah.Seringkali pada waktu tertentu,cahaya berlebihan masuk ke dalam bilik. Oh oh oh… silau beb. Kadang-kadang ada susah sikit nak tidur.

 

Maka, aku mengambil langkah proaktif menyelesaikan masalah tersebut dengan menjahit langsir. Dengan mengunakan gerak hati, aku membuat ukuran. Hebat tak hebatnya aku.. Tak mainlah ukur-ukur ngan tali measurement tu (sebenarnya tiada pun benda alah tersebut).. prap prup prep..prap prup prep (bunyi mesin jahit)..  siap.. tapi aku tak sempat nak tengok hasil tanganku digantung sebab aku terpaksa pulang ke Pasir Gudang.

 

“Bang, amacam langsir tu..ok tak?”

“Ok je..”

“Senget tak?”

“Sikit.”

(Di suatu malam, kami berbual-bual)

 

Sabtu lepas, apabila sampai ke rumah..masuk bilik, aku terus bukak lampu.

 

Tadaaaaaaaaaa…..

 

Alamak… ini senget banyak!!!

(Kalau aku dah punya kekuatan diri, aku akan publish juga gambar langsir tersebut)     

 

 

 

16 comments:

CikYana(",) said...

cik yana xpndai menjahit la
leh ajar x??huhu

~ujicham~ said...

boleh je cik yana.. upah yang bese2 je.. peti sejuk ke, air-cond ke, tv ke, oven ke.. pembakar roti pun bole. hehehe.

Galuh Cendra Kirana said...

erkk...aaa yg ni aku failed..setakat jahit koyak aku terel...magos magos. ko belajor pandai2. leh ajar aku pasni...manyak lobang nak kene tampal nih..hehehe....

CikYana(",) said...

mak oi dasyatnye upah
tgu cik yana kumpul duit dlu lah
bab menjahit ni la yg fail..
huahuahua..

sparkystar said...

umah aku nnt tlg wat kan skali k..hehehe

Monkey D Luffy said...

senget pun sengetlah... yg ptg tercapai tujuan

Mogen Ali Rico said...

bagus bagus..nanti anak nak sunat boleh tolong jahitkan.nanananana lalalala( sambil berjalan senget bagaikan ketam)

Erin Rashid said...

kire ok la tuh
ada inisiatif menjahit lgsir sdri
kalo erin..
jgn harapla
tak reti lgsg nk gune mesin jahit
kalo pakei tgn alamat naik cramp la jari jemari ku..huhuuh

~ujicham~ said...

galuh... cam biasa.. upah ngajar seperti yg dinyatakan di atas. hehehe.

cik yana.. it is ok.. zaman skrg, menjahit bukan lg 1 of ciri2 gadis idaman.

sparky.. rumah sebijik aaa.. main suruh guna air liur mana jalan.

betol kapten.. sedikit sebanyak ayat ko menambah keyakinan aku. hehehe.

ala mogen, setakat nak jahit tepi kain pelikat tu.. upah kedai je la. (versi songsang dari tajuk)

erin, kebanyakkan anak dara zaman skrg pun tak reti menjahit. cth.. cik yana (nama sebenar).. apalagi dah kawen.. relaxla... hubby ko dah sayang banget sama kamu.

Nasha Ajis said...

ke ko pasang langsir tu sebab x mau org skodeng ko ngan wari??

CikYana(",) said...

cik yana lum kawen la..
kapel pun bru nk msuk 3bln..
msih terlalu awl fkr psl kawen la..
nk kumpul duit dlu..

~ujicham~ said...

nacha.. sape je la nak skodeng kitorang ni.... bukan artis pun.. apalagi peramugari/gara. hehehe.

~ujicham~ said...

ye lah cik yana.. kumpul duit banyak2, bayar upah ngajar jahit dulu, baru kawen tauu.

hanis said...

lentik je jari ko aku tgk...
bakat semula jadi ka?

~ujicham~ said...

takdelah nis.. tp bole la utk time2 emergency2 ni.

CikYana(",) said...

hoho
insyaALLAH..
rse cm nk blaja menjahit ngn mak je

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker