Thursday, November 7, 2013

Operation Kecil Untuk Buang Cyst

Selepas operation...
Kaum wanita di luar sana.... kalau anda rasa sesuatu kat tubuh badan anda, cepat-cepatlah pergi check dengan doktor.
Alkisahnya.. raya hari tu, saya dapat rasakan satu bintat kecil di bahagian tubuh badan saya. Saya buat tak peduli pun, tapi menjelang majlis perkahwinan SIL saya, bintat kecik tersebut dah menjadi benjolan pula. Sungguh saya tak perasan rupanya dalam masa yang sekejab, cepat sungguh ia membesar. Mulalah risau sebab macam-macam terlintas kat hati.
Tanpa berlengah (of course Wari pun support) saya terus pergi ke klinik biasa untuk mendapatkan nasihat. Doktor pun tak boleh nak nasihat apapun melainkan membawa kes saya ke specialist. Saya malas nak cerita panjang, di pendekkan cerita cyst tersebut mmg kena dibuang sebab ianya membesar dan takut menyebabkan infection jika pecah. So... (amik nafas)...

24 September 2013, selamatlah saya menjalani operation kecil.. just nak share 2 3 isi penting yang saya nak kongsi:
1) Pls, jangan malu dan segan untuk berjumpa dengan yang pakar jika terdapat "sesuatu" ditubuh badan. Saya paham kalau lokasinya di tempat yang tak strategik yang selalu kita nak sembunyikan.. tp selalulah pikir kesan jangka panjang dengan tindakan yang kita ambil harini.
2) kes saya tak serius pun, yang mana cyst tu bukan cancer.. jd semakin cepat kita memastikannnya, semakin senang hati kita. atau kalau betul cancer, semakin cepat ia dikesan, semakin cerah peluang untuk boleh diubati. degan izin Allah.
3) Susun jadual anda.. sebab selepas operation pasti anda akan bercuti lama. Perlu support dari kawan sekerja juga untuk takeover kerja-kerja anda.
4) Pantang makan - jangan makan makanan yang menyababkan gatal (selalunya makanan laut), ambil makanan tambahan seperti jeli gamat atau lidah buaya untuk mempercepatkan luka sembuh.
5) jaga kebersihan tempat yang dibedah, supaya luka cepat sembuh.

Itulah dia 1 kisah dari beribu kisah harian saya. Sekarang dah selamat. Dalam 2 minggu jugalah baru hilang kesan sakit operation tu. Kalau tak, hilang saje ubat bius... adus.... peritnya. walaupun dah diberi ubat tahan sakit. Tp pas seminggu, dah boleh jalan laju sikit pun. Mungkinkah ini latihan kepada saya? Mana tau nanti saya beranak pun ceaser.... hehehe. Tunggu sajelah... hehe.

2 comments:

Myramerry said...

insyaallah kak suzi..thanks bg tips...harap2 mira boleh jadi kuat mcm kak suzi...amin!

idahignacio said...

BetVictor to acquire BetVictor in £2bn deal - JTG Hub
BetVictor 이천 출장마사지 (betvictor.com) is one of the leading 상주 출장샵 names in the online betting industry. In recent years, it 이천 출장마사지 has been in the business 세종특별자치 출장마사지 to create and 정읍 출장샵 operate a

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker