Tuesday, April 9, 2013

Jom Mandi Sungai di Janda Baik

Beberapa hari sebelum penghujung cuti sekolah di bulan March, kakak saya SMS dan ajak kami semua ke Janda Baik. Wah! Mandi sungai. Kami putuskan untuk buat 'potluck'. Menu yang dipilih ialah nasi lemak. Pembahagian tugas seperti berikut:

  • Nasi - Kak Lang
  • Sambal tumis udang - Mak
  • Ayam goreng - Along
  • Telur, timun, ikan bilis dan kacang tanah - saya
Hari yang dinantikan, kami berjanji untuk berjumpa di R&R Genting Sempah. Dari R&R Genting Sempah, belok ke kiri, berlawanan dengan Cameron Highland.. itulah arah yang dituju. Saya dari Kajang dalam pukul 830 pagi, dan tiba di Genting Sempah dalam pukul 830 pagi. Kejab jek kan.

Kami pergi ke Pulau Santap, area berdekatan dengan sekolah rendah dan Cheringin Hill Resort (Tempat teambuilding haritu). Kawasan ni memang dedicated area untuk piknik tapi milik persendirian. So kena bayar RM3.00 untuk satu tempat perkelahan. Air memang jernih dah sejuk tapi agak deras, kena jaga-jaga dan extra pemerhatian untuk anak-anak.

Kalau nak sewa pelampung pun boleh tapi tak tahu berapa ringgit. Syok kan anak-anak sedara saya main air.. saya pulak tak bawa baju lebih, sebab dah pasang niat malas nak mandi sebab susah nak tukar baju. Jangan risau, anda boleh menyewa chalet dengan harga RM20 sebiji untuk jadi rumah persalinan. Kalau rate bermalam, lainlah kot. Saya tak ambil gambar pula, saiznya tak besar tapi oklah, ada tandas dan bersih.


Dulu-dulu budak-budak ni penakut air sungai, sekarang, nampak air je dah tak sabar nak terjun.

Sejuk sampai menggigil pun tak nak keluar dari air, perut pun tak lapar... ih ih ih.

 Area piknik kami.. teduh di bawah pokok. Masani belum hidang nasi lemak lagi...



Saya dan anak-anak sedara kecil; Mubin, Ahlam & Kaiyisah

Ahlam dengan haircut baru.. Wan yang potongkan. boyishlah tapi still comel :)

Kami tutup tapak piknik kami dalam pukul 2 petang dan pulang ke rumah masing-masing dengan letihnya. Secara keseluruhan, saya cadangkan Janda Baik sebagai alternative tempat piknik anda bersama keluarga sebab:

1) Tak jauh dari KL, dalam 50km.. boleh pergi balik hari. Kalau nak tidur pun banyak chalet yang murah-murah dah yang mahal pun semestinya ada.

2) Tak  crowded sangat... kalau dibandingkan dengan Sungai Congkak, Gabai, Tekala (sungai-sungai popular di Selangor).. jarak pun lebih kurang sama saje. (Tapi sungai-sungai ni memang dekat dengan rumah saya)

3) Gerenti tak habiskan duit banyak sebab tak ada banyak gerai jual makanan, mainan, baju, pelampung etc. Anda memang kena bawa sendiri barang-barang untuk piknik anda. Memang aktiviti piknik dan mandi sunagi sahaja.





   

6 comments:

Baiduri Lynna said...

Ape kata saya...?
Saya kata saya dah lama xmandi sungai..best gile kalau dapat berendam dalam air sungai yang sejuk ni....sampai kecut2 pun xpe sy rela..hehehehehe...

~ujicham~ said...

jom la gi gabai ke, tekala ke...

Firdaus said...

salaam,

Blh x tlg share nama tempat picnic ni. thanks !

Unknown said...

Boleh tahu tempat ni dekat mana tak..?

Unknown said...

Bolh share no tel sewa tapak picnik tu tq

Anonymous said...

Ape nama tempat tu ye

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker