Thursday, January 3, 2013

Laku Tak Cerita Tahun Lepas Bawa Ke Tahun Ni?; 4th Anniversary

Itulah dia... haritu saya berkobar-kobar nak buat entry banyak-banyak pastu buat schedule untuk publish. Tapi apakan daya, saya kalau menaip blog, banyak masa yang kelu dari berkata-kata... tengok blog sana-sini, sedar-sedar masa berlalu tapi tiada hasil dari saya.

Takpe, saya nak tulis juga cerita tahun 2012 yang ingin saya kongsikan bersama... tak laku pun takpelah, kalau laku lagilah bagus :D

October 2012... genap 4 tahun usia perkahwinan kami.. alhamdulillah... makin bahagia, makin memahami... Wari bagi saya hadiah... uuu... so touching... sebab dapat food processor (FP)... tak sangka komen-komen saya ketika menonton Foodnetworks Asia & AFC terkesan kat hati Wari walaupun dia tahu saya bukanlah rajin sangat masuk ke dapur. Mungkin sebagai galakan..... buat masa ni saya belum cuba buat resepi yang special menggunakan food processor, ala kalau setakat nak proses bawang, nak hiris lobak, keladi ke apa... yang simple-simple gitu, tak kan lah saya nak tunjuk kat sini. Buat orang gelak jek. Taaaapi... saya ada cuba buat Beef Patty with Basil Leaves... Melayunya.... Daging Burger Dengan Daun Selasih...

(Gambar please..... kunun-kunun cam slide wayang pulak)

Inilah resepi pertama yang saya reka berdasarkan pengalaman menonton rancangan-rancangan memasak. Rasa terkreatif pulak. Hehehe. Beef Patty with Basil Leaves. Wari kata sedap jugak so maknanya sedaplah tuh :) Rasa daun selasih tu agak kuat sebab saya gunakan lebih kurang 6 helai (untuk saya yang tak pernah makan daun selasih segar) jadi untuk cubaan seterusnya, dah boleh agak-agak untuk kurangkan. Bila dah tunjuk gambarni, kenalah kasi tau resepi... kata saya reka kan... ceh ceh ceh.

BEEF PATTY WITH BASIL LEAVES / DAGING BURGER DENGAN DAUN SELASIH

1/2 kg daging lembu - potong dadu
1 biji bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih
bread crumb - dari 6 keping roti gardenia; saya buat sendiri
herbs de provence secukup rasa (campuran thyme, rosemary, basil, marjoram, oregano & tarragon)
sebiji epal merah - buang kulit & potong dadu.
sebiji telur
garam secukup rasa
2-3 helai daun selasih - hiris kasar.

Nak buat bread crumb senang jek, masukkan dalam FP dan tekan function "pulse" (kejab-kejab) sebab nak kasi hancur tak hancur sangat strukturnya. Pastu dah agak-agak halus tak berapa halus, tuang dalam loyang dan bakar dalam oven. saya guna 170 darjah (maksimum), 5 minit.

Daging yang dah bersihkan, masukkan dalam FP, kemudian bawang besar, bawang putih, rempah, garam, epal merah.... sampai hancur dan sebati... lepastu masukkan bread crump dan telur dan akhir sekali barulah masukkan daun selasih. Mesti ada yang tertanya.. kenapa letak epal? sebenarnya saya nak ada rasa manis, jadi dari letakkan gula, saya cuba ganti dengan epal. Sebelumni saya ada menonton Oprah, daging burger yang diminati Oprah ada dimasukkan epal hijau untuk rasa sedikit masam. Jadi kenapa tidak saya cuba kan... gitulah ceritanya.

Pastu bentukkan bulat-bulat macam yang biasa anda tengok... saya dapat hasilkan 8 keping dengan saiz ikut suka hati saya... pastu boleh masak dengan letak sedikit butter. Wah... sebijik macam daging Mc D bahkan rasanya saya boleh kata sedap dari Mc D.. lalalala.

Pastu, selebihnya boleh disimpan dalam freezer, nak makan baru keluarkan..... seronok tau.... tak sabar nk cuba resepi seterusnya...


No comments:

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker