Friday, November 16, 2012

Cerita Ayam Penyet dan Resepinya

Alkisah, saya berpindah kerja dari MMHE ke Selangor (Misi Setia) dalam tahun 2009, bulan Ogos. Pindahnya saya membawa titik perubahan dalam selera makan saya. Hehe. Jangan tak tahu, banyak makanan yang saya tak makan sebelum ni, saya mula belajar makan di Johor seperti kambing, yong tau fu dengan sup, goreng pisang cicah kicap, bakso dan kuih karipap.

[Masa saya kecil, saya makan kuih karipap sebab mak saya yang buat, bila saya dah besar sikit, mak saya beli je kat kedai kalau nak makan kuih karipap. Kuih karipap kat kedai tak sedap mengikut selera saya.... dan bertahun-tahunlah saya tak makan kuih karipap kerana persepsi saya tu]

[Yong tau kat KL/Selangor dimakan dengan Sos]

Berbalik pada tajuk, satu makanan yang menjadi kegemaran saya ketika di Johor ialah ayam penyet. Masatu ayam penyet ni tak commercial macam sekarang. Siap ada francais restoran. Mula-mula saya cuba pecal lele (sama macam ayam penyet cuma ayam diganti dengan ikan keli). Masatu makan di kebayan di Masai. Kali ke 2, kawan bawa ke kedai makan di Kg. Pasir Putih. Pergh... sejak tu macam ketagih pulak. Setiap minggu kalau tak pekena ayam penyet macam tak sah. Sambal yang meletop + ayam goreng rangup sampai ke tulang + sup + ulaman + kicap ABC yang kental dan surih + lagu melodi Indon... memang licin pinggan.

[Kebayan maknanya foodcourt]

[Tiap kali makan ayam penyet, mesti belek botol kicap ABC dan baca slogan kental dan surih.. pastu duk berdiskas, surih tu apa? tapi pi mai pi mai tang tu, sampai sekarang pun tak tau]

Bila dah pindah ke sini, tahap kerinduan menjadi-jadi. Mana ada Ayam Penyet AP atau Wong Solo yang boleh manjadi pelepas kerinduan, takde tau... saya kena survive sendiri. Cari resepi kat internet dan cuba sendiri sampai jadi... la ni... saya nak sharelah dengan kawan-kawan resepi ayam penyet saya :)

Bahan-bahan sambal:
[takde sukatan kuantiti.. semua ikut selera sebab mula-mula saya cuba, saya ikut sukatan tapi tak jadi seperti rasa yang saya nak]

Belacan, cili besar dan kecil, tomato, ikan bilis goreng, gula melaka, gula dan garam.

Cara menbuatnya:
Sangai belacan, cili, dan bawang secara berasingan. [Sangai = goreng tanpa minyak].. tapi saya suka letak minyak... tengoklah badan I macam mana kan. Sangai sampai keluar bau dan layu. Pastu asingkan. Kemudian barulah sangai tomato sampai hancur. Kalau setakat 2 biji, kejab jek, tapi kalau sampai 10 biji, boleh tahan jugaklah macam dalam gambar-gambar kat bawah ni. Ni sebab saya nak jamu famili saya dengan ayam penyet. Kuantitnya agak banyak.

Kalau guna 2 biji tomoto, boleh lah amik 6 biji cili api + 2 biji cili besar, bawang putih seulas, bawang merah 5 ulas, sepotong belacan 1cmx1cm, sesudu ikan bilis goreng. Tapi sekali lagi, follow your taste je lah... suka-suka je masuk ikut banyak mana. 
  
Sementara nak tunggu tomoto tu hancur, sediakan lesung dan tumbuk belacan, ikan bilis, bawang dan cili. Sukahatilah nak tumbuk sekali arung atau asing, kalau memlompat-lompat terkeluar lesung pun sendiri yang kutipkan. Ikut keselesaan. Yang penting kasi hancur. Kalau orang makan, biar orang tak tau secret ingredientnya apa... hahaha.

Ngam-ngam siap menumbuk, tomato dikuali pun dah hancur. Masukkan bahan-bahan tumbuk dan gaul kasi sebati. Masak lah dalam lima minit lagi ke. Ah, ah, ah... belum siap lagi. Jangan lupa perasakan dengan gula melaka yang disagat halus, tak cukup manis tambah gula biasa dan akhir sekali garam. Kasi semua rasanya ngam-ngam, orang kata takde titik pertemuan kat semua rasa tu [tak masin sangat, tak manis sangat, tak masam sangat]. Itulah rasa yang hebat :) subhanallah. 



Perapan ayam:

Ayam, bawang, halia, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih, kunyit, garam.
[tak nak susah-susah, ayam goreng biasa pun sedap]


Perapkan ayam dengan bahan-bahan tersebut selama 1-2 jam dan goreng.Pastu bolehlah ketuk-ketuk ayam tu untuk penyetkannya. Tak yah pun takpe.

Siap sambal, siap ayam goreng kira dah boleh makanlahni. Jangan lupa nasi putih panas, sediakan sup ayam, dan ulam seperti timun, kobis dan kacang panjang. Nak extra, boleh goreng tempe dan tauhu... Ummm..... insyaallah sedap. Selamat mencuba :)

3 comments:

Suliana said...

Wah. Byknua bahan... Mkn kedai sudah.haha

Anonymous said...

skang keje misi setia lg ke? kenape quit mmhe?

~ujicham~ said...

su.... puas hati buat sendiri... lg pun masatu tak banyak kedai ayam penyet kat sini..

Cik Ano, skrg bukan di misi setia.. dulu quit mmhe sbb husband di selangor.

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker