Friday, August 3, 2012

Clomid Untuk PCOS

Apatu Clomid? Tunggu dulu.. kejab lagi cerita.


Selepas pertemuan dengan doktor, saya dibekalkan ubat clomid. Clomid adalah salah satu ubat subur yang biasa untuk sesiapa yang mengidap PCOS. Walaupun ubat ni saya kata biasa, tapi pengambilan kenalah dibawah pengawasan doktor. Kalau suka-suka makan dan kerap ada side effects, macam kanser. Ini yang doktor terangkan pada saya bila saya tanya tak boleh bagi lagi ke? At least dalam setahun cuma 6 cycles je boleh ambil clomid (Tak pasti sangat berapa cycle, sebab ni soklan dah lama. hehe. Kena tanya doktor anda)

Dalam masa yang saya, saya diberi satu carta (follucular tracking). Carta ni untuk melihat kesan dari pengambilan clomid samaada berhasil untuk mengeluarkan telur atau tak. Cycle pertama saya dibekalkan dengan 50g Clomid dimakan selama seminggu, bermula hari kedua period.

Hari ke 12 saya dikehendaki pergi ke hospital untuk TVS - trans-vaginal scan (untrasound). Nampaknya dos ini tidak memberi kesan. Saya dibekalkan lagi dengan Clomid 100g untuk cycle seterusnya. Alhamdulillah, pada hari ke 10, ada sebiji telur yang terbentuk di ovari kiri saya. Saya dikehendaki ke hospital untuk hari ke 12, 15 dan 18. Saiz telur telah membesar ke 2.1cm pada hari ke 15 yang bermakna bagus. Dah ini masa yang sesuai untuk hubungan suami isteri. Pada hari yang ke 18, telur tu masih 2.1cm.. hmm.. doktor yang scan kata tak pecah telur awakni. Saya pun paham sendirilah, kurang berjaya agaknya.

Apa guna carta yang saya cerita tadi, kat situlah aktiviti "tumbesaran" telur saya di catat.. bermula dari makan pil sampailah ke hari yang saya dikehendaki untuk membuat ultrasound. Hari ke 10, saiznya besar mana, hari ke 15 besar mana.... bla bla. Lebih kurang macam buat ujian lab masa sekolah dulu.

Doktor bekalkan lagi saya dengan 100g clomid untuk cycle seterusnya. Kali ni doktor tak setkan pun temujanji untuk ultrasound. Dia cuma kata dos yang diberini sesuai untuk saya, dan lihatlah hasilnya nanti insyaAllah kalau ada rezeki. Doktor yang attend saya tu bertukar-tukar, datang hari ni orangnya lain, hari lusa doktor lain pula. Maklumlah buat ultrasound je jadi kekadang termasuk dengan slot ibu mengandung yang datang scan 7, 8 bulan usia kandungan. Saya cuma kenal Doktor Maheran jek kalau kena turn dia :)    

Hasilnya... saya masih belum mengandung lagi... takde rezeki lagi. Tak dinafikan bila makan ubat tu, tinggi juga harapan saya sebab peratus orang yang mengandung dengan makan ubat clomid tinggi juga. Semuanya ketentuan Allah.. yang penting kita berusaha. Saya tau, Allah dah rancangkan yang terbaik untuk saya cuma ilmu kita sebagai manusia amat terbatas untuk mengetahui hikmah-hikmah yang terselindung.

Temujanji saya selepas itu adalah 3 bulan seterusnya. Apa lagi pula ya selepas itu?

2 comments:

NISA DAHRI said...

salam ramadhan Uji..

di bulan yang sangat kareem ni, jom kita berdoa banyak2..doa org yg berpuasa insyaallah x ditolak Allah..aku doakan smg usahakan korang dipermudahkan olehNya..aku dulu pun makan clomid for 2 cycles..lps tu alhamdulillah lekat..semua tu pun dgn izinNya..

chaiyo..chaiyo..

UJI said...

Insyaallah.... Ramadhan kareem Khairun.

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker
Daisypath Next Aniversary Ticker