Tuesday, March 22, 2016

Menu Atkins Fasa 1 - Telur Scrambled bersama Brokoli Ditumis dengan Ikan Masin.

Hmmm... panjangnya nama... saje jek nak macam MasterChef tu,, kalau ada 10 bahan, 10 bahan jugalah dia duk elaborate dalam nama masakan dia.. padahal biasa-biasa ajekan.

Samalah macam apa yang saya masak untuk lunch semalam, biasa-biasa dan senang jek nak jumpa bahan-bahan ni, Preparation pun dalam 10 minit je. Rencahnya guna ikan masin saya dapat kat kenduri. Kadang-kadang lebih-lebih lauk kenduri, orang buat tak kisah.. eh sayang.. amik pastu simpan dalam peti ais. Makin di simpan makin rangup jadinya ikan masin tu. Kalau goreng sayur kailan ke kangkung, atau masak nasi goreng, boleh buat rencah... sedap.

Makan dengan nasi pun sedap.

Bahan-bahan:
2 biji telur ayam
Secawan brokoli
Seulas bawang kecil
Seulas bawang putih
Serbuk halia / halia segar secukupnya
Lada sulah secukupnya
Ikan masin siap digoreng secukupnya
1/3 cawan air panas
Garam secukup rasa
1 sudu makan minyak masak untuk menumis

Cara-caranya: 
Tumis bawang kecil dan besar sehingga wangi. Kemudian masukkan serbuk halia atau hirisan halia segar dan serbuk lada sulah. Masukan ikan masin yang dipatah-patahkan. Setelah naik bau, letak sedikit air panas. Pecahkan telur dan biarkan seketika. Taburkan garam secubit rasa dan kemudian barulah masukkan brokoli. Gaul sehingga sebati. Kalau rasa belum cukup masak, boleh tambah air lagi sedikit. Tunggu sehingga airnya kering dan bolehlah dihidang selepas itu.

Untuk appetizer, saya potong beberapa hirisan timun jepun dan cicah bersama sedikit mayonis.

Garam diletakkan selepas telur dimasak seketika katanya untuk memberi warna kucing yang cantik. Dan garam sebelum brokoli pula, sebab nak mengekalkan warna hijau sayuran tersebut. Ini semua petua, terpulanglah nak ikut ke tak.

Masa makan tu, bila tergigit ikan masin.. Ya Allah... sedapnya. Alhamdulillah... kena dengan tekak jawa saya ni.

So siaplah satu menu Atkins style kampung utk 1st phase - Induction


2 comments:

Mar Mansor said...

berdiet atskin

~ujicham~ said...

ye Mar.. harap2 kuat semangat :)

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker