Wednesday, March 23, 2016

Menu Atkins Fasa 1 - Ayam Goreng Luar Biasa

Begitulah namanya diberi, sebab rupanya memang biasa-biasa... tapi bab rasa; ternyata luar biasa sedap. Hihihi.
Ayam Goreng Luar Biasa di riba saya..sedia untuk dimakan. 

Ayam goreng memang senang jek nak buat. Yang asas cuma dilumur dengan kunyit dan garam. Yang luar biasa sikit, begini caranya:

Seketul ayam (tak kira bahagian mana pun):
Garam secukup rasa
Serbuk lada sulah secukup rasa
Serbuk halia secukup rasa
Daun rosemary kering mengikut selera
Minyak untuk menggoreng
* anda bolehlah adjust kuantiti bahan-bahan yang digunakan berdasarkan pengalaman dan citarasa anda.

Cara-caranya:

Saya menggunakan teknik perapan kering iaitu setelah ayam dibersihkan, lap dengan tisu dapur. Saya tak nak ada lembapan pada ayam sebab saya nak bahan-bahan perapan melekat terus pada permukaan daging ayam. Apabila ayam dah ready, taburkan semua bahan perapan pada ayam,dan lumurkan dengan tangan. Pastikan setiap inci ayam mendapat perapan tersebut. Perap selama satu ke dua jam (letak dalam ruangan chiller peti sejuk anda). Selepas itu, bolehlah goreng degan minyak yang betul-betul panas sehingga masak.

The moment of truth:
Saya terkejut rasanya sedap. Hihi.. bukan nak puji diri sendiri, tapi memang sedap walaupun bahan-bahannya simple. Sebenarnya dapat idea ni selepas menonton banyak rancangan memasak di AFC dan lihat cara-cara perapan mat saleh, pastu kita sesuaikanlah dengan cara kita sebab ada bahan-bahan yang susah nak dapat dan tak halal.

Serbuk-serbuk herba pula saya dapatkan dari Mydin, beli timbang (lebih murah kalau dibandingkan beli botol-botol kecil dari 'rak herba'). Rasanya pun lebih original sebab tak tambah tepung. Rosemary kering saya beli dari kedai bahan bakeri (pun lebih murah).

Daun rosemary pula saya gunakan sedikit sebab rasanya agak kuat pada saya. Serbuk halia saya lebihkan sedikit dibandingkan dengan serbuk lada sulah. So, begitulah caranya ayam gorang tersebut dihasilkan. Selamat mencuba.... (smile).


No comments:

Cinta Aku

Daisypath Anniversary Years Ticker